Jdi na obsah Jdi na menu

 

 

1. Musí se namontované tažné nechat zapsat do TP ?

Ano, namontované tažné podléhá registraci, při níž je zapsáno do velkého technického průkazu a OTP a mělo by být registrováno do deseti pracovních dnů od montáže na vůz.

2. Musím s namontovaným tažným na technickou kontrolu ?

Technická ani evidenční kontrola není třeba. Jsem držitelem montážních pověření-autorizací od všech výrobců, jejichž tažná zařízení montuji.

3. Jak těžký přívěs mohu tahat ?

Tento údaj má každý automobil uveden v technickém průkazu v části "Technický popis vozidla", oddíl "hmotnosti", řádek 39, pod názvem Nejvyšší technicky přípustná hmotnost přípojného vozidla. Maximální zatížení uvedené v Typovém listu tažného zařízení, může být vyšší, avšak pro zápis maximální hmotnosti při registraci t.z. je rozhodující údaj v TP vozu.

4. Mohu tahat přívěs, jehož celková hmotnost je vyšší, než nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu, uvedená pro tažné zařízení v TP auta

Příklad: V TP auta je uvedená nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu 1000 kg a chci táhnout přívěs, jehož celková hmotnost (součet váhy přívěsu a nákladu) je 1600 kg.

Odpověď: Přívěs mohu táhnout, ale součtem váhy přívěsu a momentálního nákladu nesmím překročit těch 1000 kg, které jsou na kouli. Jinými slovy – okamžitou hmotností přívěsu nesmím překročit maximální přípustnou hmotnost přípojného vozidla, uvedenou v TP auta a také v části „Další záznamy“, kde je zapsáno TZ včetně povolených zatížení.

 

5. Musí být koule sundána, pokud netáhnu přívěs ?

Čep(koule) tažného zařízení, který je upevněn šrouby nemusí být odmontován, když není tažen přívěs. Současná technická vyhláška neukládá řidičům povinnost, mít vozidlo vybavené nářadím, proto také nemůže uložit povinnost demontovat kouli, k jejíž demontáži je nářadí nutné, to však pouze za předpokladu, že koule nezasahuje do SPZ. Pokud se ale jedná o tažné zařízení, kde se čep (koule) sundává bez pomoci nářadí - tzv.bajonet, musí být sejmuta vždy, když není tažen přívěs.

6. Pokud s připojeným přívěsem překročím celkovou hmotností soupravy 3,5 t, jak to bude s mýtem ?

Povinnost platit mýtné se určuje podle hmotnosti tažného vozidla. Nezáleží na hmotnosti přívěsu. Motorové vozidlo, které svojí povolenou hmotností nepřekročí 3,5 t používá pouze dálniční známku.

7. Mám nový vůz a chci si u Vás nechat namontovat tažné zařízení. Nepřijdu o záruku ?

Nepřijdete. Jsem držitelem montážních pověření-autorizací od všech firem, jejichž tažná zařízení montuji. Některé značkové servisy se ale snaží zákazníky přesvědčovat o opaku a často používají argument o "originálních" tažných. Skutečnost je taková, že všechna tažná, která montuji mají homologace(schválení) platné v celé Evropě a pokud jsou montována pověřeným pracovištěm, o záruku přijít nemůžete.

8. Jsem držitelem řidičského oprávnění skupiny "B" a chci táhnout přívěs kategorie O2-brzděný s celkovou hmotností nad 750 kg. Potřebuji oprávnění skupiny "E" ?

S řidičským průkazem skupiny B můžete řídit auto s max. hmotností do 3500kg + vlek s max.hmotností do 750 kg, a nebo auto s vlekem za podmínek, že tato souprava nepřesahuje maximální hmotností 3500 kg a současně vlek svojí max.celkovou hmotností nepřevyšuje pohotovostní hmotnost auta.

Například Citr.Xsantia combi má pohotovostní hmotnost 1511 kg(prázdné auto), takže může táhnout vlek s max.celkovou hmotností dle TP 1500kg(vlek + náklad), což sečteno je 3011 kg, nepřesahuje 3500 kg, takže není nutné mít „Éčko“. Tohle se moc neví. Autoškoly se tím moc „nechlubí“ a nesázel bych ani na to, že to budou vědět všichni policisté. :o))

9. Rychlost jízdy s přívěsem ?

Obecně platí, že s přívěsem můžete jet max. 80 km/h, ale už se u nás vyrábí i přívěsy, které mohou jet 100 km/h…ovšem jen na hranice. V Evropě pouze 80 km/h !!!! Jinak je to drahé !